





















|
Psychologie a alchymie:
4.
MATERIA PRIMA
C. VŠUDYPŘÍTOMNOST A DOKONALOST
Prima materia má charakter všudypřítomnosti (ubikvity):lze ji získat
stále a všude; to znamená, že k projekci může dojít vždy a všude. Sir
George Ripley, anglický alchymista píše:
„Filosofové
říkají hledajícím, že ptáci a ryby nám lapis přinášejí, každý člověk jej
má, lapis je na každém místě, v tobě, ve mě, v každé věci, v čase a
prostoru. Nabízí se v laciné podobě (vili figura). Z něho vzniká naše
věčná voda (agua pernamens).“
„Materia
prima“
je podle Ripleye voda; ona je ten hmotný princip všech těl, i Merkurova.
Ona je hylé, jež stvořitelským aktem Boha vznikla jako temná koule
(sphaercium opus) z chaosu. Chaos je
„massa
confusa“,
z níž pochází Kámen. Hylická voda obsahuje skrytý elementární oheň. V
traktátu De sulphure obsahuje zemský element jako vnitřní
protiklad
„ignis
gehennalis“,
pekelný oheň. U Hortulanta pochází Kámen z
„nerozlišené
hmoty“
(massa confusa), jež v sobě obsahuje všechny elementy. Tak jako svět
vznikl z
„nerozlišeného
chaosu“
(chaos confusum), tak z něho vzniká i Kámen. V ideji rotující vodní
koule zaznívají novophýtagorejské představy: u Archýta je světová duše
kruh nebo koule, u Filoláa svou rotací s sebou veze svět. Původní obraz
se nachází asi u Anaxagora, kde nús (duch) způsobuje v chaosu vítr.
Důležitá je rovněž kosmogonie Empedoklova, kde sjednocením
nestejnorodého (následkem působení přátelství, [filia]) vznikne sfairos
(kulovitá bytost). Její označení za nejblaženějšího boha
(eudaimopnestatos theos), vrhá zvláštní světlo na dokonalou
„kulatou“
povahu Kamene, jenž stejně tak z počáteční koule pochází, jako už jí sám
také je; proto se prima materia začasté jmenuje lapis, jenom je tento
stav tím skrytým, který musí být Uměním a milostí Boží převeden do stavu
druhého, manifestního. Proto se pojem prima materia příležitostně kryje
s pojmem počátečního stavu procesu, totiž
„černi“
(nigredo). Pak je to černá země, do níž se seje zlato nebo lapis jako
pšeničné zrno. To je černá, magicky plodná země, již vzal Adam s sebou z
ráje, zvaná též antimon a označovaná jako
„černá,
černější než černá“
(nigrum nigrius nigro).

„Černý“
(nigredo) stojící na
„kulatém“
(sol niger, černé slunce).
Pokračovat - Král a královský syn
|